Grupa Škoda zakończyła produkcję pierwszego z 25 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla bułgarskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji. Producentowi zajęło to tylko 14 miesięcy - umowę podpisano bowiem we wrześniu ubiegłego roku.
Umowę podpisano
we wrześniu ubiegłego roku. Pociągi zostały zaprojektowane jako nowoczesne, czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne, oparte na sprawdzonej platformie RegioPanter, która od wielu lat z powodzeniem funkcjonuje w Czechach, na Słowacji oraz — w wersji na szeroki tor — w Łotwie i Estonii.
– Udało nam się ukończyć pierwszy pociąg dla Bułgarii w ciągu 14 miesięcy od podpisania kontraktu — to wyjątkowo krótki czas, możliwy dzięki pełnemu zaangażowaniu naszych najbardziej doświadczonych zespołów projektowych, głębokiej wiedzy naszych inżynierów oraz ścisłej współpracy kilku zakładów produkcyjnych Grupy Škoda. Pociąg został również znacząco dostosowany do potrzeb klienta: począwszy od specyficznej kolorystyki i nowego projektu wnętrz, przez modyfikacje systemu informacji pasażerskiej, aż po integrację technologii sygnalizacji i innych funkcji bezpieczeństwa. Škoda dostarcza Bułgarii nie tylko sprawdzoną platformę RegioPanter, która pokonała już około 160 milionów kilometrów na europejskich kolejach, ale także zdolność bardzo szybkiego dostarczania w pełni spersonalizowanych pociągów w czasie, gdy kraj pilnie potrzebuje modernizacji swojej floty” — powiedział Petr Novotný, prezes Grupy Škoda.
Wicepremier i minister transportu i komunikacji, Grozdan Karadżow, podziękował zespołom produkcyjnym i podkreślił, że realizacja przebiega ściśle zgodnie z harmonogramem: – Zaledwie 14 miesięcy po podpisaniu umowy mamy już pierwszy ukończony pociąg dla Bułgarii. Kolejne 11 jest na zaawansowanym etapie i oczekuje się, że zostaną ukończone w nadchodzących miesiącach. Otrzymamy bez opóźnień to, za co zapłaciliśmy — i na co zasługują obywatele Bułgarii – mówi wicepremier.
Pociągi zaoferują ponad 300 miejsc siedzących, maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 km/h i będą zasilane napięciem 25 kV AC 50 Hz. Zostały zaprojektowane zgodnie z obowiązującymi europejskimi standardami bezpieczeństwa. Grupa Škoda wyposaży je w system ETCS drugiego poziomu, system kamer monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, klimatyzację, łączność Wi-Fi, ergonomiczne siedzenia oraz przestrzenie wielofunkcyjne dla osób o ograniczonej mobilności, rodziców z wózkami czy rowerzystów.
Częściowo niskopodłogowa konstrukcja umożliwi wygodne wsiadanie i wysiadanie. Grupa Škoda zapewni sprawne funkcjonowanie pociągów na bułgarskich liniach kolejowych dzięki kompleksowej obsłudze serwisowej, którą będzie świadczyć przez 15 lat z nowo wynajętego bułgarskiego zaplecza technicznego.
Jak pisze producent, dla Grupy Škoda kontrakt ten stanowi strategiczny sukces handlowy, “który wzmacnia jej pozycję na Bałkanach i potwierdza zdolność do realizacji dużych zamówień w warunkach ostrej konkurencji ze strony producentów europejskich i azjatyckich”. Całkowita wartość kontraktu to prawie 13 miliardów CZK, czyli ponad pół miliarda euro.
Nowe jednostki zastąpią starsze lokomotywy…. produkcji Škody – Kontrakt na dostawę 25 nowych elektrycznych pociągów to nasz pierwszy projekt dla bułgarskich kolei we współczesnej historii. Ponad 50 lat temu Škoda dostarczała swoje lokomotywy na rynek bułgarski. Nasze kraje utrzymują długotrwałe relacje, a my wzmacniamy je jeszcze bardziej dzięki temu zamówieniu. Jesteśmy przekonani, że zdobędziemy kolejne kontrakty w ramach przetargów, w których uczestniczymy w Bułgarii — podsumowuje Petr Novotný.